Warning: Undefined array key 332 in /home/barghbamj/domains/barghbama.com/public_html/libraries/src/Access/Access.php on line 608

Warning: Attempt to read property "rules" on null in /home/barghbamj/domains/barghbama.com/public_html/libraries/src/Access/Access.php on line 608

Warning: Undefined array key 332 in /home/barghbamj/domains/barghbama.com/public_html/libraries/src/Access/Access.php on line 613

Warning: Attempt to read property "rules" on null in /home/barghbamj/domains/barghbama.com/public_html/libraries/src/Access/Access.php on line 613
مواردی برای من ، شما همکارانم پیش میاد که شاید یک مورد کاملا جزئی باشد ولی باعث یک سری جریانات پیچیده شود.در این مطلب سعی کردم تعدادی از موارد را که تجربه کاری من در برق ساختمان رخ داده است را بیان کنم.
از این دست موضوعات که مربوط به عیب یابی برق ، رفع اتصالی ها ، خطرات برقی و ... بسیار مشاهده می شود. این مطلب کاملا آزاد می باشد و دوستان اگر مورد کاری در زمینه برق در حوزه ساختمان داشتند با کمال میل آن را نشر می دهم قطعا هر چه از تجربه یکدیگر استفاده کنیم می تواند روزی کارگشا باشد.
 
یک سانت سیم بی عایق و یک روز ماجرا :
در یک روز کاری در اوسط روز ازطرف دونفر  از دوستان با من برای مورد برقی تماس گرفته شد موضوع کمی عجیب بود فیوز محافظ جان به طور دائم عمل میکرد واجازه استفاده از برق ساختمان را نمی داد. دائم فیوز اصلی برق قطع میکرد همانطور که میدانید فیوز محافظ جان نشتی جریان را تشخیص می دهد لذا همکاران من در تلاش بودند اتصالی سیم ها را تشخیص دهند فیوز محافظ جان به مصرف کننده حساس می باشد یعنی امکان دارد با اتصال  بدنه یخچال ، لباسشویی و.‌‌.. درصورت مورد داشتن وسیله برقی محافظ جان عمل کند.
یا درمواردی روشن شدن یک لوستر، مهتابی ، کولرآبی ، کولرگازی و...باعث عمل کردن محافظ جان شود.اتصال نول به بدنه های فلزی ، اتصال فاز به بدنه های فلزی ، نشتی جریان و .. از موارد عمل کردن فیوز محافظ جان می باشد.
یک مورد هم که به آن برخورد کردیم در یک آپارتمان دیگر عمل کردن فیوز محافظ جان در اثر زنگ خوردن مانیتور آیفون تصویری است که این مورد عموما از ایراد دربرد تغذیه مانیتور صورت میگیرد.
خلاصه دوستان را راهنمایی کردم وتمام موارد را اشاره کردم که بررسی کنند.
عیب یابی فیوز محافظ جان : در گام اول اطمینان حاصل کنید که فیوز محافظ جان سالم است.برای این کار دکمه تست روی محافظ جان باید درست عمل کند.خروجی فیوز محافظ جان را قطع کنید محافظ جان باید قطع نکند و دکمه تست درست کار کند.
در گام دوم برای عیب یابی باید تمام مصرف کننده ها از مدار خارج شود ، روشنایی ها خاموش شود ، اگرمحلی را برای آخرین بار شستشو کرده اند یا وسیله ای به دیوار کوبیده اند چک کنند موارد مربوط به ارتباط با رطوبت ایجاد نشده باشد.
در گام سوم خطوط نول و فاز هر خط را به صورت جداگانه با محافط جان تست کنید تا به نشتی خط معیوب برسید.
در مرحله آخر مصرف کننده ها و اتصالات خط دارای نشتی را چک کنید تا به محل نشتی برسید مانند مورد زیر.
 تمامی موارد بالا را همکارانم انجام دادند به جز گام سوم و آخر باز هم فیوز پایین میزده است درهمین حین تماسی از همکارانم گرفته شد که ما تعجب کردیم سیم نول را ازمدار خارج کردیم کل منزل با یک سیم یعنی سیم فاز متصل است یعنی فقط سیم فاز در مدار وصل شده وکل برق واحد آپارتمان وصل است لذا شک بر روی اتصال نول شد خودم در محل حضور یافتم ومشاهده کردم که برق منزل توسط یک سیم متصل شده است ومحافظ جان را از مدار خارج کرده بودند تابلویی که در مورد آن صحبت میکنم یک تابلو بزرگ  ۵۰ در۷۰ و باتعداد ترمینال نول ارت و فیوزهای بالا بود با چک کردن متوجه شدم که یکی از سیم های نول به بدنه متصل شده است.
به نظر شما چه موردی میتوانست باعث شود که سیم نول به بدنه اتصال پیدا کند ؟؟
۱)اتصال به بدنه سیم نول کولر آبی یا گازی
۲)اتصال سوکت هالوژن های سوزنی ویا استارتی به بدنه اسکلت ساختمان
۳)باز شدن چسب برق درصورتی که از ترمینال استفاده نکرده باشند که این مورد مشاهده شده است .
۴)دریل زدن و اتصال پیچ وسیم نول به بدنه فلزی ساختمان
۵)اتصال سیم قسمت های متصل به سیم نول مانند پریزها ، مهتابی های فلزی ، خراشیده شدن سیم نول داخل سقف کناف واتصال آن به بدنه وسایر وسایل برقی
6) رسیدن رطوبت به سیم ها و کابل های بدون عایق و وصله شده.
ازآن جا که عیب یابی به صورت یک به یک کار سختی بود تمام سیم های نول مصرف کننده را ازمدار خارج کردم یک به یک حدود ۳۰ سیم نول به ترمینال نول متصل شده بود ناگهان باقطع یک سیم مورد اتصالی فیوز محافظ جان قطع شد دنبال کردیم که کدام قسمت از منزل دچار قطعی برق شده است تمامی قسمت های منزل برق داشت به جز روشنایی اتاق خواب ها از صاحبخانه سوال کردم جدیدا وسیله ای به روشنایی اتاق ها اضافه کردید هالوژنی لوستری یا دیوارکوبی گفتند بله لوستر هایمان را تازه عوض کردیم .بله مورد اتصالی ازداخل اتاق مستر پیدا شد از زمانی که لوستر را نصب کرده اند سیم شیشه ای رنگ برق لوستر در زیر قلاب داخل سقف و زنجیر لوستر قرار میگیرد باعث میشود که سیم نول متصل تابلو فیوز به اسکلت ساختمان متصل شود زمانی که سیم را چک کردیم کاملا ذوب شده بود وبسیار هم خطرناک شده بود با رفع عیب لوستر مشکل اتصالی فیوز محافظ جان برطرف شده وتمامی سیم های نول را داخل ترمینال قرار دادیم.
مورد اتصال به بدنه سیم نول پاتروم های لوستر یکی ازمواردی است که باعث عملکرد محافظ جان میشود از موارد پر تکرار دیگر ورود آب به داخل پریزهای در مکان های آب ریزی زیاد مانند اشپزخانه یا سرویس بهداشتی و حیاط است .
چشم توچشم ازنوع برقی :
دریک روز کاری مورد عجیبی تماس گرفته شد که پشت تلفن اصلا متوجه منظور صاحبخانه نشدم دقیقا متن صحبت این بود که سنسور های چشمی راه پله ضعیف شده برای اینکه روشن بشوند از طبقه پایین که بری بالا روشن میشه ازبالا که میخوای بیای پایین روشن نمیشه باخودم فکر کردم که حتما سنسور ها از مدل بی کیفیت چینی است که سنسور چشمی خوبی ندارد و گیرایی پایینی دارد ما چند سری دیگر هم برای عیب یابی به این ساختمان رفته بودیم و سنسور ها بدون مشکلی عمل میکرد.
برای بازدید مراجعه کردم ساعت ۱۱ظهر دیدم کلیه برق راه پله قطع است حتی از پایین هم به بالا میری روشن نمیشه تابلو فیوز را باز کردم و دیدم تمامی اتصالات فیوز عمومی درست است از آنجا که اتصالات کاملا غیر اصولی متصل شده بود شک کردم گفتم شاید سیم ها را اتصال (سیم کشی تکه) زده اند و حتما دچار قطعی شده است سنسور های راه پله را فازمتر زدم وخبری ازبرق نبود تا اینکه یک سنسور تک در راه پله نظرم را جلب کرد گفتم ببینم برق دارد یا خیر محل چشم سنسور را تاریک کردم و دیدم که ۴عدد هالوژن متصل به سنسور و تمام سنسورهای راه پله روشن شده تا چند دقیقه که میخندیدم به همراه صاحب کار ... بله به جای اینکه سیم فاز سنسور ها به فاز اصلی وصل شود به خروجی سنسور تک طبقه اول  متصل شده بود.
نکته جالبی که پیش آمده بود این که ما هر دفعه برای رفع عیب به این ساختمان مراجعه میکردیم شب بود و اصلا متوجه این که این سنسور سر راه سنسور های دیگر است نشدیم  چون سنسور روی شب تنظیم شده بود و زمان آن هم زیاد بود متوجه این موضوع نشدیم.این مورد را من و همکارانم بسیار مشاهده میکنیم که  اشتباهات یا بر اثر کم تجربگی یا به صورت غیر عمدی این مورد رخ میدهد.
به عنوان مثال شنیدید که میگویند برق اتاق را خاموش میکنیم کامپیوترمان هم خاموش میشود ویا اینکه بخواهیم هود اشپزخانه را روشن کنیم باید مهتابی اشپزخانه را روشن کنیم دلیل این سری موارد متصل نکردن صحیح سیم های فاز وبرگشت فاز است.
ما یک سری مصرف کننده هایی داریم که باید برق مستقیم به آنها وصل شود زیرا خود آنها برای کنترل دارای کلید یا سنسور هستند مثلا تلویزیون ، یخچال،گاز ، هود ، سنسورهای سقفی و...
یک سری مصرف کننده هم هستند که باید برای آنها کلید گذاشت مانند لوستر، هالوژن ، نمای ساختمان و‌‌‌...
چون این مورد بحث سنسورهای سقفی بود یک نکته را اشاره میکنم بعضی تماس میگیرند که آقا ما سنسورمان بعضی وقت ها وصل است و بعضی اوقات قطع . با چند مورد مواجه شدم که کسی که سنسور را متصل کرده است کلید سر راه سنسور را که یک پل ، دوپل یا تبدیل است را یکسره تبدیل نکرده است سنسور نیاز به برق مستقیم دارد لذا زمانی که لامپ های قدیمی مثل تایمر تبدیل ویا کلید را تبدیل به سنسور میکنیم باید برق سنسور راهم مستقیم کنیم لذا تا وقتی برق مستقیم به سنسور وصل نشود سنسور عمل نمی کند شانس یارت باشه روشن میشه مانند ماجرای چشم توچشم.
روشنایی شانسی :
یک ماجرای آیفون خوش شانس داریم یعنی اگرخوش شانس باشی زنگ آیفون رو بزنی بالاسرت روشن میشه خوش شانسم که نباشی رفتی داخل خونه.
یکی از مشتریان تماس گرفت که خیلی اذیت هستیم سقفی جلو درب اپارتمان (سقفی از نوع سنسور دار بود) را به آیفون وصل کردیم یک بار روشن میشه یک بار هم قطع است ابتدا سنسور را باز کردم به نظر سالم می آمد و مشکلی نداشت برق را چک کردم و دیدم که برق ندارد گفتم سنسور روشن هم میشه صاحبکار گفت آره بعضی وقتها روشن میشه بعضی وقتها هم روشن نمیشه گفتم امکان نداره باز هم باید برق داشته باشد که بنده خدا گفت که ما این سقفی را نصب کردیم که وقتی کسی زنگ میزنه شب بالا سرش روشن بشه گفت بنده خدا که اینو نصب کرده چهارساعت وقت گذاشته از آخر هم گفته مشکل دارد به محض اینکه گفتند میخواهیم با آیفون روشن بشه متوجه شدم چی شده بله سر راه سنسور رله آیفون تصویری که معروف به رله چراغ سر درب است قرار گرفته دلیل اینکه بعضی وقت ها هم سنسور عمل میکرده بعضی وقتها هم خیرهمین بوده فقط بستگی به این داشت که کسی که گوشی را جواب میداده زود گوشی را برداره یا خیر چون رله آیفون به گونه ای است زمانی که زنگ آیفون را میزنیم فعال میشه و زمانی که تصویر قطع بشه غیر فعال میشه یعنی اگر که کسی زنگ را می زند شخص داخل واحد اگر مانیتور را زود پاسخ دهد و گوشی را سر جایش قرار دهد تغذیه سنسور اصلا وصل نمی شود .
ایراد قطع و وصل سنسور قرار گرفتن رله در سر راه آن بود.
هر فیوزی را پایین نزنید:
دریک روز کاری برای نصب تعدادی چراغ برقی در حوالی ظهر منزل مسکونی یکی از مشتریان حضور یافتیم برای نصب چراغها حتما باید فیوز برق قطع میشد تا اتصالات و نصبیجات انجام شود با صاحبکار که یک حاج آقا بیخیال بود صحبت کردیم که حاج آقا هماهنگی های قطع برق را انجام دهید کسی با برق کار نداشته باشد که دچار مشکل شوید بااطمینان حاج آقا گفت نه پسرم ما کاری با برق نداریم بزن پایین فیوز را باما باش
بالای نردبان رفتم تا نصبیجات را شروع کنم گفتم حاج آقا قطع کنید فیوز برق را پایین زدند همانا و صدای جیغ بلند دخترخانم حاج آقا به طوری که نزدیک بود از نردبان پایین بیفتم گفتم حاج آقا چی شد دختر حاج آقا سرش را از پنجره بیرون اورد و گفت چه کار کردید بدبخت شدم حاج آقا که از موضوع خبر نداشت و من هم خبر نداشتم گفت بیا باباجان اینم فیوز بالا برو کارتو بکن داستان از این قرار بود دختر حاج آقا ازصبح یک مطالب برای دانشگاه آماده میکرده است و ذخیره سازی را انجام نمی دهد به محض این که حاج آقا فیوز را زده بود تمامی اطلاعات نوشته شده پاک شده بود .
نکته مهم این ماجرا تجربه مهمی داشت در بعضی موارد در کار برقی موارد اضطراری وجود دارد که نباید برق قطع شود مانند اوج کار فروشگاه های بزرگ ، خط تولید ، کارگاه ها و...ازاین جهت همیشه در محل هایی که با کارهای کامپیوتری کار دارند مانند چاپخانه ها ، تایپ و تکثیر، شرکت ها و...باید به نیرو ها بحث ذخیره سازی اطلاعات اطلاع رسانی شود تا دچار یک اتفاق ناخوشآیند نشوند.
راهنمایی اشتباه:
در یک مورد قطعی برق حضور یافتم که اتصالی برق باعث قطع شدن برق شده بود به محض ورود باتوجه به صحبت های صاحبخانه متوجه شدم که اتصال ترانس الکترونیکی مهتابی باعث اتصالی برق و پایین زدن فیوز شده بود یک به یک مراحل عیب یابی قطعی برق را چک کردم ابتدا به جای تابلو فیوز رفتم اول فیوز مربوط به قسمت روشنایی مهتابی را بالا زدم سپس فیوز اصلی برق در مدار جریان پیدا نکرد متوجه شدم کابل برق ورودی به منزل برق ندارد سپس با صاحبخانه به محل کنتور برق رفتیم صاحبخانه گفت صبح به شرکت برق زنگ زدم و آمد فیوز را عوض کرد مطمئنم فیوز برق داخل تابلو سالمه و فیوز بالا هم قرار داشت تابلو برق متعلق به یک بلوک۴۰ واحدی بود باخودم احتمال دادم کابل دچار قطعی از محل وصل شده باشد و یا اینکه از ترمینال زیر کنتور مشکل ایجاد شده باشد تمامی موارد را چک کردم کابل را از ترمینال خارج کردم و لامپ تست زیر ترمینال را چک کردم فیوز برق کاملا سالم بود مشکل از کابل بود باتوجه به نوع لوله کشی عیب یابی اینکه محل قطعی کابل پیداشود کار بسیار دشواری بود به نوع کابل داخل منزل وکابل داخل حیاط دقت کردم و گفتم امکان نداره هم سیم فاز قطع شود و هم نول با برعکس کردن کابل در زیر ترمینال کنتور دیدم که فاز داخل منزل نیامد و یعنی هیچ سیمی به داخل متصل نبود.
 
به این نتیجه رسیدیم که حتما کابل داخل یک قسمت دیگر مثلاً انباری یا تابلوی دیگر رفته است که صاحبخانه اطلاع ندارد پارکینگ را چک کردم و دیدم که هم چنین موردی وجود ندارد داخل منزل هم چون قدیمی ساز بود احتمال دادم یک فیوز دیگر باشد که موردی پیدا نکردم واقعاً فکر مرا مشغول کرده بود چطوری می شود یک کابل توی یک اتصال کوچک دچار مشکل شود گفتم حاج آقا کابل شما نمی دونم واقعا چی شده که اینطوری شده همینطور که رفتم جای تابلو چشمم به یک فیوز افتاد که اول هم دیده بودم ولی چون صاحب خانه مطمئن گفته بود که وقتی شرکت برق ق هم اومده آن را عوض کرده اصلاً به آن فیوز دقت نکرده بودم گفتم حاج آقا این فیوز متعلق به کدام واحد است گفت خبر ندارم گفتم بذارید بزنم بالا ببینم برق نمیاد تا فیوز را بالا زدم حاج آقا گفت اومد آقا برق اومد ممنون کاری ندارم دو ساعت وقت من را گرفت کاری ندارم که هزاران نظریه را دنبال کردم فقط میگم چقدر این بنده خدا بدشانس بود همون فیوزی را که فکر می‌کرد واحد خودشه خالی از از سکنه بود اما چند بار فیوز را قطع و وصل کردیم و اصلاً متوجه این نشدیم که این فیوز متعلق به کدام واحد است دلیل این مورد هم این بود که تابلو نه برگه اطلاعات داشت ونه چیدمان واحدهای درست و نه مسئول خدمات بلوک
هر گردی گردو نیست:
خاطره‌ای که قصد دارم تعریف کنم یک مورد تجربی و شاید قابل تعامل باشد در یک روز کاری در مرحله لوله کشی و قوطی گذاری دوستانم سرکار بودند که یکی از کارگران ساختمان میاد و میگه اوستا این بالا بر ما قطع کرد خیلی واجبه سریع درستش کنیم چون باید مصالح داخل کوچه را بکشیم بالا چون سد معبر کرده این دوست ما که استاد کاربرق بوده می گوید کار ما نیست باید زنگ بزنی تعمیرکار بالابر بیاد از این بنده خدا اصرار ، در همان لحظه  این شاگرد دوست ما میگه کاری نداره بالابر موتورش اگه کاری نشده باشه از خازن موتوره استا به شاگردش میگه ولش کن کار ما نیست می‌گه کاری نداره بابا درستش میکنیم آقا اینا میرن جای بالابر و کل سیم ها را چک میکنند می بینند همه چیز سالمه خازن بالابر را چک میکنند بله خازن خراب شده ایول شاگرد درست حدس زده ،شاگرد میگه برید این خازن را بخرید تا بالابر را راه بیندازیم . آقا اینها هم سریع میرن الکتریکی که خازن را تهیه کنند الکتریکی میگه از این خازن نداریم ولی قویترش را داریم زنگ می زنند به دوست ما این خازن را بخریم یا نه شاگرد میگه چه بهتر میشه قوی تر هم میشه بالابر خازن را تهیه می کنند و نصب میکنند.
دکمه بالابر را میزنند بالابر با سرعت خیلی بالا راه میفته کارگر خوشحال ، استاد خوشحال ، شاگرد خوشحال همه چی گل و بلبل صاحب کار اصلی ساختمان اسمش امیر آقا بود کارگر زنگ میزنه به امیر آقا بالابر درست شده خیلی قوی تر شده ، قدرتش چند برابر شده دوستان ما هم خوشحال میرن سرکار یک ساعتی با سرعت بالای بالابر مصالح را می کشند بالا که به یکبار موتور بالابر آتیش میگیره کارگر داد میزنه استا برقکار بیا که بدبخت شدیم بالابر آتیش گرفته چیکار کنیم خلاصه که این دوست ما سرخ شده شاگرد هم ساکت کارگر زنگ‌ میزنه امیر آقا بدبخت شدیم بیچاره شدیم بالابر آتیش گرفت یکی رو بیار درست کنه که بیکار شدیم.
نکته مهم این داستان توجه به ظرفیت های قطعات الکترونیکی است به عنوان مثال به دفعات مشاهده شده یک فیوز می سوزد و یک ظرفیت کمتر یا بیشتر به کار می برند ویک فاجعه رخ می دهد یا اینکه بدون توجه به آمپر مصرف کننده ها مانند تغذیه چراغهای ال ای دی آمپر کمتر از نیاز را استفاده می کنند که باعث خرابی منبع تغذیه مشود.از همه بدتر و خطرناک تر کم آمدن متراژ کابل یا سیم است که به جای استفاده از ظرفیت مجاز از کابل و سیم با ظرفیت کمتر استفاده میکنند.
پاورسوئیچ: در یکی از موارد کاری مربوط به بحث شبکه وایرلس یک مورد بسیار جالب رخ داد که گفتم در این مطلب بیان کنم شبکه اینترنت یکی از هتل های شهر مشهد با یک دستگاه اصلی وسپس دستگاه های فرعی (تقویت کننده سرعت اینترنت) راه اندازی می شود اینترنت با سرعت بسیار بالا تحویل عوامل هتل وسوئیت ها می‌شود تا اینکه بعد از مدتی سرعت در سوئیت هایی که از تقویت کننده ها سیگنال وای فا را دریافت میکردند پایین می رود یعنی اینکه بخش پذیرش هتل و طبقات اول مشکل اینترنت نداشتند ولی طبقات بالا مشکل اینترنت داشتند ولی مورد عجیب از اینجا شروع می شود که بعضی روزها سرعت عالی و بعضی از روزها سرعت بسیار بی کیفیت .
تمام فرضیه ها بررسی میشود که مشکل از اپراتور ارائه دهنده اینترنت است ، مشکل از نصاب تقویت کننده و یا مودم است ، یا مشکل از بی کیفیت بودن دستگاه ها است چند شرکت مختلف برای عیب یابی مراجعه کردند متوجه دلیل اینکه چرا بعضی اوقات سرعت خراب میشود نشدند.
تا اینکه یک نفر با چک کردن برق ورودی ۲۲۰ ولت تقویت کننده های سیگنال متوجه می شود که برق دستگاه ها قطع و وصل می شود.
دلیل قطع وصل برق استفاده از خروجی پاورسوئیچ یکی از اتاق ها بوده است.  مورد از اینجا جالب می‌شود که این اتاق هیچ وقت مشکل کندی اینترنت نداشته وقتی که در سوئیت حضور داشته کارت  پاور سوئیچ قرار می داده و سرعت اینترنت چون تقویت کننده ها در مدار قرار می گرفتند بالا می رفته است و وقتی هم که در سوئیت حضور نداشته همه از سرعت اینترنت ناراضی می‌شدند از این دست مواردی را مشاهده کردیم از جمله گرفتن تغذیه دوربین ها از خروجی پاور سوئیچ متصل کردن درب برقی به فیوز روشنایی ها و ...
حفاظ
در یک بعد از ظهر که در حال نصب سیستم در بازکن تصویری بودیم تماس از یکی از مشتریان گرفته شد که فیوز برق ما پایین می زند و ما دو نفر از برقکاران نتوانستیم عیب را پیدا کنیم  اتصالی از آن جهت عجیب بود که ساختمان نوساز بود و تمامی فیوز ها و کابل ها کاملاً استاندارد بود تمامی موارد نظام مهندسی رعایت شده بود.
در محل کار حضور یافتیم و بازدید شروع شد اتصالی به نحوه ای بود که بی‌وقت انجام می شد یک بار ساعت ۶ صبح یک بار ساعت ۱۱ ظهر فیوزی که پایین میزد فیوز کنتور بود یعنی اتصال از مسیر فیوز تا واحد مسکونی رخ میداد لذا امکان اینکه از داخل واحد اتصال رخ دهد نبود البته در یک صورت امکان اینکه اتصالی از داخل واحد رخ دهد است اینکه قبل از فیوز داخل واحد کابل را انشعاب گرفته باشند یا اینکه کابل اتصال داشته باشد دلایلی که پیش رو بود تا این اتصالی رخ دهد موارد زیر بود.
۱-خراب شدن فیوز ۲-اتصالی پمپ آب واحد که زیر کنترل وصل شده بود ۳- اتصال کابل پمپ آب در اثر نشتی فصل زدن یا رطوبت ۴- اتصال کابل برق واحد که یک کابل ۳در۶بود که این مورد کمتر احتمال می رفت زیرا هم کابل نو بود و هم اینکه تا به حال مشکلی رخ نداده بود از زمان تحویل واحد.
مورد شماره ۱ کاملاً رد شد زیرا شرکت برق فیوز را چک کرده بود و فیوز تعویض شده بود مورد شماره ۲ را چک کردیم و پمپ آب چک شد این مورد بسیار ضعیف به نظر می رسید زیرا پمپ در حال کار بود و اگر میخواست اتصالی کند باید به محض کار کرد اتصال رخ می داد مگر اینکه خیس شدن کابل ها یا نشتی کابل ها باعث این امر شود.
مورد کابل پمپ چون سابقه زیادی داشته است مورد توجه قرار گرفت چون که از پمپ به زیر کنتور فیوزی قرار نداشت یک فیوز ۱۰ آمپر  از نوع تند کار  در زیر کنتور قرار دادم تا اگر اتصال از پمپ و کابل باشد فیوز پایین بزند و اتصالی مشخص شود مورد از این جا عجیب می‌شود که اتصال گاهی می زد که نه چراغی روشن بود نه مصرفی و ساعت مشخص هم نداشت مورد کابل برق منزل که اصلاً احتمال نمی دادم از این کابل باشد مورد بررسی قرار دادم .
نگاهی به مسیر کابل ها کردم دیدم که رو به بالا رفته است گفتم شاید کابل را از جایی از روی سقف عبور داده اند شاید وصله زده‌اند و ازمحل وصله این اتفاق رخ میدهد باید مطمئن میشدم که کابل یک تکه است به صاحب کار گفتم شماره برقکار ساختمان را دارید گفت بله الان تماس میگیرم ، بابرقکارصحبت کردم که استاد جان این کابل ها را از کدام مسیر بردید پاسخ داد :کابلها یک تکه  تا بالا لوله کشی شده است .گفتم کابل‌ها را از کجا بردید گفت از زیر سقف کاذب اوردیم و سپس بر روی دیوار حیاط خواباندیدیم و سپس تا جای کنتور لوله کشی شده است بحث رطوبت و یا آسیب کارگران به کابل هم رد شد زیرا هیچ کابلی از زمین عبور داده نشده بود .کم کم ناامید شدم گفتم احتمالاً از پمپ آب است فیوز انشالله عمل میکند من رفع عیب را انجام می‌دهم در حال خداحافظی بودم که ناگهان موردی نظرم را جلب کرد دیدم که برای ایمنی ساختمان دور تا دور دیوارها را حفاظ جوشکاری کردند سوال کردم این حفاظ ها را کی نصب کردید گفتند تابستان ؟!!!
گفتم بله جواب این اتصالی همین حفاظ ها است شما در فصل تابستان این حفاظ ها را نصب کردید و اتصالی ها در پاییز شروع شده است زیرا در پاییز بارندگی ها باعث رسیدن رطوبت به سیم فاز شده بود
چگونه حفاظ ها باعث ایجاد اتصالی شده است؟برای اینکه حفاظ ها مهارشود نیاز است میلگرد داخل کف کلاف شود زیرا باید نرده ها مستحکم نصب شود نصابی که حفاظ ها را نصب می کرده است از وجود کابل ها بی خبر بوده لذا با مته بلند روی دیوار را سوراخ میکند این مته که باعث خراشیدگی لوله کابل و سیم فاز می شود .
در فصل پاییز بارندگی باعث رسیدن رطوبت به سیم فاز میشود از آنجا که رطوبت بالای دیوار جذب آجر ها و ملات ها می شده دلیل این مورد می شده که گاهی اتصالی انجام می شده است و گاهی خیر.
 
  در پایان امیدوارم این مطالب ارزش وقت گرانبهای شما را داشته باشد با تشکر مهندس جوادی.

You have no rights to post comments

تماس با ما

روز کاری: 9 الی 4

پنجشنبه 9 الی 13

05133686989

ایران ، خراسان رضوی مشهد

برق با ما اکنون به صورت کاملا حرفه ای و تخصصی در شهر مشهد خدمات زیر را ارایه می دهد. ....

نصب و سرویس انواع آیفون صوتی و تصویری با گارانتی کتبی

اجرای پروژه های برق و عیب یابی برق

نور پردازی مکانهای مختلف

تامین لوازم برق قیمت با ضمانت بازگشت

درباره برق با ما

تیمی متشکل از مهندسین برق که با همکاری استاد کارها و تکنیسین های برق بیش از یک دهه افتخار انجام پروژه های مختلف برقی را بر عهده داشته ایم و امیدواریم رضایت مشتریان را کسب کرده باشیم.

تماس با ما

آدرس شرکت:خراسان رضوی ، خیام شمالی ۵۳ ، خیابان هدایت ۴۹،پلاک ۱/۲
آدرس ایمیل: mohammadjavadi528@gmail..com
شماره تماس: 05133686989

ارتباط مستقیم با مهندس جوادی : 09158801940

ارتباط مستقیم با مهندس جعفری : 09370092523

کانال تلگرام : @barghma

اینستاگرام:

@barghbama

ساعات کاری :

شنبه - ۴ شنبه: ۸ صبح - ۵٫۳۰ بعدظهر
۵شنبه: ۸ صبح - ۲٫۳۰ بعد ظهر
جمعه - بخش پشتیبانی تعطیل می باشد .